PROFIEL

 

PROFIEL

Beeldmateriaal: Koninklijke Marine, IHC, M. Fluks

 

Motivatie

Van jongs af aan ben ik gefascineerd door het bedenken, bouwen en laten werken van machines en werktuigen. Ook ben ik altijd nieuwsgierig naar het hoe en waarom van bestaande systemen.

 

Eerste praktijkervaringen

Mijn eerste praktijkervaringen met werktuigkundige systemen en bijbehorende aandrijftechnieken heb ik, na de ingenieursopleiding, opgedaan bij de Koninklijke Marine.

Bij het overzetten van lasten tussen twee varende schepen, of bij het hijsen van drijvende voorwerpen uit zee, speelden al veel aspecten mee die later in vele projecten en toepassingen terug te vinden zijn. Voorbeelden zijn: (scheeps)bewegingscompensatie, krachtbeheersing, elektrische en hydraulische aandrijvingen, nauwkeurige regelingen of besturingen, en staal- en machinebouw.

 

Verdere loopbaan

Ook in de bagger-, scheeps- en kraanbouwsectoren waarin ik later werkte speelde de integratie van meerdere technieken bij uitstek een grote rol. Tijdens mijn engineering- en ontwikkelingsactiviteiten bij IHC, STORK, Hydraudyne en Bosch Rexroth heb ik gewerkt aan innovatie en verbetering van producten en aan toonaangevende projecten.

 

Het ging daarbij om werktuigkundige systemen en equipment, met de aandrijf- en besturingstechniek als essentieel element.

Daarbij zijn vele complete en prima functionerende totaalsystemen tot stand gekomen.

Dit liep van eenvoudige tot soms zeer complexe onderwerpen.

Voorbeelden vindt u op de pagina Ervaring.

 

Aandrijftechnieken

De gebruikte aandrijftechnieken in de diverse systemen omvatten diverse oplossingen:

hydraulisch

mechanisch

elektrisch

hybride

Elke keer is een duidelijke afweging gemaakt waarom het ene of het andere type prevaleert.

 

Werkgebieden

Mijn opdrachten liggen qua onderwerp zowel op het land als op het water, maar vaak ook op de overgang ervan.

 

Mijn inzichten, kennis en ervaring zijn sinds 2010 onder de naam Conseon beschikbaar.

 

Copyright © All Rights Reserved